In The Name of Allah Most Gracious Most Merciful

October 23, 2008

SeNtiMenTaL VaLuE

"....Apa gunanya Allah menyeksa kamu sekiranya kamu bersyukur (akan nikmatNya) serta kamu beriman (kepadaNya)? Dan (ingatlah) Allah sentiasa Membalas dengan sebaik-baiknya (akan orang-orang yang bersyukur kepadaNya),
lagi Maha Mengetahui (akan hal keadaan mereka)...."
Surah An-Nisaa` ayat 147

Salam...

Ayat yang telah membuatkan saya tersenyum di pagi hari...Ayat yang mengajar saya/kita erti BERSYUKUR dan makna KEIKHLASAN. Kadang-kadang tak dapat dinafikan saya cukup takut bila DIUJI tentang keikhlasan. Kesabaran mungkin dapat diukur...tetapi Keikhlasan adalah direct antara kita dengan-Nya...malah DIA lebih mengetahui dari apa yang kita ketahui...kerana DIA itulah MAHA Mengetahui...

Saya cukup takut bila memikirkan setiap apa yang saya lakukan tidak mendapat "pengiktirafan" darinya...saya cukup takut. Kadang-kadang kita lebih mahu melihat dan menerima pengiktirafan "secara terus" dari makhluk yang bergelar manusia....tapi tidak mampu melihat atau cuba melihat "pengiktirafan" daripada-Nya. Maksudnya di sini...bersyukur..... secara IKHLAS.

Oleh yang demikian....seperti entri saya sebelum ini..saya mula belajar untuk menepis, mengikis, membenteng, untuk sifat mahupun perasaan -ve itu hadir dalam hati saya. Hatta sedikit mahupun sekelumit sekalipun...agak sukar, namun alah bisa...tegal biasa. Seperti juga peringatan yang sering diberikan kepada saya oleh Cik Tropical...berdoalah secara konsisten. Biarlah bermula dengan sedikit...tetapi berterusan...daripada bermula dengan lambakan...tetapi cepat "pudar"...

Setiap kejadian yang Allah ciptakan...tidak kira apa jua bentuk sekalipun..mahupun kesenangan, kegembiraan, kebahagiaan, musibah, petaka....ada HIKMAH di sebalik...kerana ALLAH takkan mencipta sesuatu perkara itu tanpa sebab di sebaliknya.... :)

Terima seadanya...namun sentiasa berusaha memperbaiki ke arah kebaikan...di jalan yang HALAL...untuk-Nya...InsyaALLAH.

Salam sayang dari saya, jaga diri.

Wasalam
8:52am


0 Komen Balas: