In The Name of Allah Most Gracious Most Merciful

May 31, 2008

Idaman Qalbu (re-posting)

....Lelaki Idaman Saya….
Lelaki idaman saya adalah seorang lelaki yang beriman
Yang hatinya disalut rasa taqwa kepada Allah
Yang jiwanya penuh penghayatan terhadap Islam
Yang sentiasa dahagakan akan pahala
Yang solatnya adalah maruah dirinya
Yang tidak pernah rasa takut untuk berkata benar
Yang tidak pernah gentar untuk melawan nafsu
Yang sentiasa bersama kumpulan orang-orang yang berjuang di jalan Allah

Lelaki idaman saya adalah lelaki yang menjaga tutur katanya
Yang tidak pernah bermegah dengan ilmu yang dimilikinya
Yang tidak bermegah bermegah dengan harta dunia yang dicarinya
Yang sentiasa berbuat kebajikan kerana sifatnya yang penyayang
Yang mempunyai ramai kawan dan
Tidak mempunyai musuh yang bersifat jembalang

Lelaki idaman saya adalah lelaki yang menghormati ibunya
Yang sentiasa berbakti kepada kedua orang tua dan keluarganya
Yang bakal menjaga kerukunan rumah tangganya
Yang akan mendidik isterinya dan anak-anaknya mendalami Islam
Yang mengamalkan hidup penuh dengan kesederhanaan
Kerana dunia baginya adalah rumah sementara menuju akhirat

Lelaki idaman saya sentiasa bersedia menjadi imam
Yang hidupnya di bawah naungan al-Quran dan mencontohi sifat Rasulullah
Yang boleh diajak berbincang dan berbicara
Yang menjaga matanya dari berbelanja
Yang sujudnya penuh dengan kesyukuran dengan rahmat Allah ke atasnya

Lelaki idaman saya tidak pernah membazir masa
Matanya kepenatan kerana penat membaca
Suaranya lesu kerana penat mengaji dan berzikir
Tidurnya lena dengan cahaya keimanan
Bangunnya subuh penuh kecergasan

Lelaki idaman saya sentiasa mengingati mati
Yang baginya hidupnya di dunia adalah ladang akhirat
Yang mana buah kehidupan itu perlu dibaja dan dijaga
Agar berputik tunas yang bakal menjadi baka yang baik
Meneruskan perjuangan Islam sebelum hari kemudian

Lelaki idaman saya adalah lelaki
Yang tidak terpesona dengan buaian dunia
Kerana dia mengimpikan syurga
Di situlah rumah idamannya
Dan ingin membawa saya bersama
Dialah lelaki idaman saya

……jangan mengharapkan isteri semulia Fatimah Az-Zahra….
…..andai peribadimu tidak sehebat Saidina Ali karamalluwajha….


Salam,

Secara tidak semena-mena, tanpa disuruh mahupun dipaksa secara langsung ataupun tidak langsung, kalbu ini terpanggil...untuk kembali menggamit tulisan-tulisan lama, zaman muda remaja gitu kan...ketika masih mentah dalam dunia pemblogan (mcm resakse gorgon bunyiknya).

Puncanya, kerana semalam..adalah seorang kakak ini, bertanyakan kepada saya...bagaimanakah ciri-ciri lelaki idaman saya...ohh, sudah lama orang tidak bertanyakan soalan itu kepada saya..jadi menjadi sedikit bercelaru ketika hendak memberikan jawapan yang pasti...mujurlah hanya di alam maya...jika secara langsung..pastinya kakak itu akan terpegun melihat muka saya yang terpana dengan soalan itu (hehehe..)

Saya rasa saya telah memberikan jawapan yang agak ringkas semalam...dan pagi tadi, saya mendapat 'ilham' untuk kembali merujuk satu puisi yang pernah menjadi ' inspirasi' kepada saya..dan teman-teman..(hehehe..) ya, agak lama juga saya mengabaikan puisi ini...namun, seperti terpanggil untuk kembali menghiasi blog baru ini... ;)

Jadi dengan harapan..jika ada yang membaca...doakanlah yang terbaik untuk penulis blog ini ya...dan sama-samalah kita mendoakn yang terbaik untuk diri sendiri.. ;)

Kepada cik tropical jingga...tade apa pun nak ckp...sendiri mau faham...(huhuhu..)

Sekian. Wasalam

ps: teringat ada satu sms dari seorang kenalan (kenalan?) yg berbentuk sebuah doa... " InsyaAllah, kami doakan semoga kamu bertemu suami yang soleh, taat ibadah saya SAYANG sama kamu ya.." oh then, baru saya realize...selama ni saya tertinggal word "Sayang" dlm doa...no wonder laa kan..(hehe..)

0 Komen Balas: